Iemand kon het niet meer aan! Foto: Rob Acket / rob@piktsjers.com

In zwembroek op LinkedIn

Waarom gebruiken zoveel leden van LinkedIn het medium niet meer waarvoor het bedoeld is? Toen ik zelf bijna 14 jaar geleden een profiel aanmaakte, vond ik het fijn dat ik mijn vakantiefoto’s in zwembroek niet hoefde te delen met de rest van Nederland. Vandaag kan het niet persoonlijk genoeg wat mensen op LinkedIn posten. Zeuren over hoe moeilijk opvoedbaar hun kind is tot het openbaar maken van hun medisch dossiers. Het ergste is natuurlijk dat er volop ‘reageerders’ in hun handen gaan klappen en zeggen dat ze ‘trots’ zijn op de openheid van degene die de post plaatst. Zo zie ik bijna dagelijks dat er iemand een dramatische ziekte heeft overwonnen en nu op zoek is naar een baan. Want iemand die een ziekte overleeft, heeft vechtlust wat een beoogd werkgever natuurlijk moet aanspreken. Het is toch ronduit ongepast om een doorstane ziekte te gebruiken voor een nieuwe baan? Een verkeerde schreeuw om aandacht op het verkeerde medium.

Een heel andere zelfoverschatting op LinkedIn is het houden van een poll over een meestal onbenullig onderwerp. Duim omhoog is helemaal mee eens en aan de kin wrijvend paars koppie betekent volstrekt mee oneens. Houd daarmee op! Gék word ik ervan. Het is niet interessant voor wie dan ook! Evenals de oeverloze tweestrijd tussen voor- en tegenstanders van vaccineren. Zoek je heil op andere fora, maar vecht het niet uit op LinkedIn. Hoewel ik dergelijke posts soms lees, zal ik er nooit op reageren. Voor ik het weet word ik het algoritme ingezogen van liefhebbers van dit soort ruziënde discussies. Ik moet er niet aan denken. Misschien is het een idee om toch maar een foto van mij in zwembroek te posten. Gewoon, om het algoritme om de tuin te leiden …

Bekijk de trailer bij deze column: https://bit.ly/3mmWcc

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
columns