Parodontax-gate

De alternatieve, kruidige en zoute tandpasta Parodontax heeft een zoete smaak gekregen. Dat pikken de fans niet en vergelijken het nieuwe smeersel met snoep. Het zou me niet zo bezighouden als mijn vriendin niet op Twitter had gezegd dat Parodontax lulkoek verkoopt en daardoor gisteren op televisie kwam om een en ander uit te leggen. Er was natuurlijk wat voorafgegaan aan dit optreden van haar. De NOS had het ‘nieuws’ opgepikt van Twitter, en met name ook haar tweet hierover. Er ontstond enige ophef over de veranderde smaak van de tandpasta. Bovendien wijdde Paulien Cornelisse haar column op de voorpagina van de Volkskrant van afgelopen zaterdag aan dit prangende onderwerp. Wat een ‘verademing’ om het een keer niet over covid-19 te hebben …

De discussie is al langer gaande. In november vorig jaar (en misschien zelfs eerder) begonnen Parodontax-gebruikers (let op de spelling: het is geen Paradontax met twee a’s, zoals ik zelf dacht) te klagen over de gewijzigde smaak en samenstelling van hun favoriete tandpasta. Het blijkt alles te maken te hebben met de overname van het merk door GlaxoSmithKline (GSK) in 2019. De tandpasta die zorgvuldig was samengesteld uit kruiden en bicarbonaat moest eenvoudiger en goedkoper worden gemaakt om een hogere winstmarge te behalen. Trouwe gebruikers moeten plaatsmaken voor een nieuwe en grotere markt die van een zoeter product houdt. Dit geeft oude gebruikers aanleiding hun ongenoegen te laten horen. En terecht natuurlijk. Het gevolg is dat, behalve het tandvlees, de oorspronkelijke gebruiker van Parodontax zich terugtrekt. Naast Colgate hebben we nu ook Parodontax-gate. Zou het merk de oorspronkelijk samenstelling in ere herstellen? De vertegenwoordiger van GSK op televisie liet de deur op een kier. Het laatste woord is er nog niet over gezegd …

Bekijk de trailer bij deze column: https://bit.ly/2YEFucV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer
columns